advertise
  • تماس : ۰۷۱۳۲۲۸۷۷۸۴ - ۰۹۱۷۷۳۸۹۹۸۵
  • آدرس : شیراز سه راه دالرحمه به طرف کوشک میدان بلوار نواب صفوی بعداز کوچه ۲۱ جنب فرهنگسرای لاله بزرگ گازسوز مرکزی فارس

تعویض روغن موتور خودرو

روغن موتور مایه حیات خودرو است و باید با توجه به علائم فاسد شدن آن تشخیص دهید که زمان تعویض آن می باشد در غیر این صورت خودرو شما دچار مشکلاتی می شود. روغن موتورها انواع مختلفی دارند اما نقش همه آن ها به اصطکاکی وابسته است که در اثر برخورد اجزای درونی ماشین اتفاق می افتد . زمانی که این اصطکاک اتفاق می افتد ، گرما تولید می شود و موتور داغ می کند و در نتیجه آهن ماشین نیز داغ می شود . نقش موتور در این مواقع مشخص می شود که باعث کاهش اصطکاک می شود و اگر روغن ریزی و داغی جلوگیری می کند اما اگر مدت زمان زیادی را از روغن موتور قدیمی استفاده کنید و آن را تعویض نکنید ، کم کم چسبندگی خود را از دست می دهد و روان سازی و نرم کردن قطعات خودرو را انجام نمی دهد و در نتیجه باید اقدام به تعویض آن کنید .

تعویض روغن موتور خودرو | بزرگ گازسوز میرزایی

وظیفه روغن موتور خودرو | بزرگ گازسوز میرزایی

وظیفه روغن موتور خودرو

روغن برای موتور، مثل خون برای بدن انسان است؛ موتور بدون وجود آن نمی تواند فعالیت کند. روغن موتور مثل بالشی است که بین اجزای متحرک موتور قرار می‌گیرد؛ چون از برخورد آنها با هم جلوگیری کرده و از فرسودگی یا پارگی شان جلوگیری می‌کند. روغن موتور وظیفه روان‌سازی، محافظت، تمیز نگه‌داشتن و خنک کردن موتور‌‌ رو به عهده دارد. به علاوه روغن موتور، اصطکاک قطعات‌‌ رو کم می‌کند و مانع فرسودگی و پارگی آنها می‌شود. روغن موتور، هر گونه ته‌نشینی‌‌ را از موتور خارج کرده و همین‌طور به انتقال حرارت از درون موتور به بیرون کمک می‌کند تا دمای فعالیت موتور، ایده آل بماند. چند مورد از وظایف روغن موتور عبارتند از:
۱- کاهش دادن سایش قطعات موتور
۲- کاهش دادن اصطکاک قطعات متحرک موتور خودرو
۳- خنک کردن قطعات داخلی موتور
۴- تمیز نگه‌داشتن قطعات داخل موتور
۵- آب‌ بندی کامل بین سیلندر و پیستون
۶- محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
۷- کارکرد بهینه موتور در دماهای مختلف
بسیاری تصور می‌کنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن آن است. در صورتی که عکس آن صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد نیاز به تعویض دارد. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است. یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.

نکات مهم در مورد روغن موتور

۱- بهتر است هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن نیز تعویض گردد.
۲- در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر استفاده شود .
۳- در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای باکیفیت می بایست جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.
۴- با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می گردد.
۵- در زمان تعویض روغن ، از دستگاه های مکش که روغن را از بالای موتور، می نمایند استفاده نکنید. چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد.
۶- استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود.
۷- هنگام خرید روغن موتور همواره باید به خاطر داشت الزاما گرانترین روغن همیشه مناسب ترین نمی باشد .
۸- روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست می شود ، از تماس طولانی مدت با آن باید اجتناب کرد .


خرید روغن موتور خودرو | بزرگ گازسوز میرزایی
قیمت روغن موتور خودرو | بزرگ گازسوز میرزایی
انواع روغن موتور خودرو | بزرگ گازسوز میرزایی